poniedziałek, 15 czerwca 2015

Tarta z karmelizowanymi nektarynkami i bezą


Ostatnie dni były wyjątkowo gorące. Wygląda na to, że lato już do nas zawitało, wreszcie! Chciałam upiec coś co będzie orzeźwiające, nie za słodkie i nie będzie sernikiem na zimno (którego swoją drogą bardzo lubię). 

   Postawiłam na tartę (a w zasadzie mini tartaletki) z nektarynkami, które lekko skarmelizowałam. Inspirację do przepisu zaczerpnęłam z Twojego Stylu. W oryginale to TARTA Z RABARBAREM, TRUSKAWKAMI I BEZĄ. Zmniejszyłam ilość cukru dodanego do owoców, ponieważ moje nektarynki były dojrzałe i słodkie. Poza tym uważam, że żadne owoce nie potrzebują aż tyle cukru. Kruchy spód zrobiłam z dwóch rodzajów mąki: pszennej i orkiszowej razowej.
Bezę zrobiłam z cukrem pudrem i cukrem kryształem, ponieważ wg mnie ta kombinacja pozwala na otrzymanie lepszego efektu niż przy użyciu samego cukru pudru.
Można użyć innych owoców (np. jabłek, gruszek, rabarbaru).
Z tego przepisu wyszło mi 6 dużych tartaletek i 4 małe.

/Tarta z karmelizowanymi nektarynkami i bezą:/ 

kruche ciasto: 

  • 100 g mąki pszennej
  • 100 g mąki orkiszowej, razowej 
  • 30 g cukru pudru
  • 1 żółtko
Mąkę przesiać wraz z cukrem do miski. Dodać pokrojone na kawałeczki masło i szybko wyrobić tak, by powstały grudki. Dodać żółtko i zagnieść na gładkie ciasto. Można dodać łyżkę/dwie wody, jeśli ciasto jest zbyt suche. Chłodzić w lodówce co najmniej przez 3 godziny. Po schłodzeniu wyłożyć nim formę na tartę lub mniejsze foremki na tartaletki. Na ciasto nałożyć pergamin i wysypać fasolę. Wstawić do piekarnika na 20 minut, po których to należy zdjąć pergamin i piec kolejne 15 minut, żeby ciasto się zrumieniło.

 W tym czasie przygotować owoce i bezę:

karmelizowane nektarynki: 

  • 5 nektarynek, pokrojonych na kawałeczki
  • 2 łyżki cukru brązowego
Cukier umieścić w rondelku i podgrzać do roztopienia, następnie szybko dodając pokrojone owoce. Delikatnie przewracać na drugą stronę. i uważać, żeby się nie przypaliły!!!

beza: 
  • 3 białka
  • 50 g cukru kryształu
  • 50 cukru pudru
  • łyżeczka soku z cutryny
Białka ubić na sztywno, następnie stopniowo dosypywać do nich cukru, na końcu dodając sok z cytryny.


Na upieczony spód wyłożyć owoce i przykryć je bezą. Piec w 180 stopniach 20 minut. Beza powinna być złota. Ostudzić i podawać.


Brak komentarzy: