piątek, 20 maja 2016

Ciasteczka z amarantusem i rodzynkami


Przeżywam nadal fascynację ziarnami ze wszystkich stron świata. Zwłaszcza tymi mniej popularnymi, choć zmienia się to w niesamowitym tempie.

Tym razem postawiłam na amarantus, którego już nie raz próbowałam. Kilka lat temu w babeczkach ze śliwkami, później w ciasteczkach z bananem. To co znajduje się poniżej jest jak dotąd najlepsze! Koniecznie spróbujcie!

Przepis cytuję z książki "Ziarna dają siłę" z moimi zmianami*:

  • 80 g niesolonego masła
  • 50 g masła orzechowego
  • 2 łyżki stołowe miodu
  • 150 g (1 szklanka) mąki pszennej*
  • 0,5 łyżeczki mielonego imbiru**
  • 100 g (2 szklanki) preparowanego ziarna amarantusa
  • 75 g (1/3 szklanki) cukru pudru***
  • 75 g (1/3 szklanki) brązowego cukru***
  • 85 g (0,5 szklanki) rodzynków
  • 1 jajko, lekko roztrzepane****
    *standardowa (250 ml) "polska" szklanka to równowartość 170 g mąki pszennej
    **zastąpiłam cynamonem*** zmniejszyłam ilość cukru do 100 g drobnego cukru do wypieków + 1 łyżki cukru waniliowego
    ****dałam dwa małe
    *****ja formowałam bez użycia łyżki

    Rozgrzej piekarnik do 180 stopni.
    Dwie duże blachy wyłóż papierem do pieczenia.
    Do małego rondelka włóż masło, masło orzechowe oraz miód i podgrzewaj, od czasu do czasu mieszając, póki zawartość się nie roztopi. Odstaw do ostygnięcia.
    Do dużej miski wsyp mąkę i mielony imbir**.
    Dodaj ziarno amarantusa, cukier puder*** i cukier brązowy, rodzynki, ostudzoną mieszaninę masła z miodem oraz jajko i starannie wymieszaj.
    Zwilżaj wodą dłonie.
    Łyżką stołową nabieraj ciasta i formuj z niego kulki*****.
    Ułóż kulki na blasze w odległości 4 cm jedna od drugiej.
    Każdą kulkę trzeba rolować w dłoniach przez około 30 sekund, aż ciasto zacznie się kleić.
    Spłaszcz nieco kulki widelcem i piecz 10-12 minut, aż się zrumienią.
    Wyjmij blachę z piekarnika i odstaw na 5 minut do ostygnięcia, następnie zdejmij z niej ciasteczka i odłóż na drucianą kratkę do całkowitego ostygnięcia.

    WSKAZÓWKI:
    Jeśli ciasteczka mają być bezglutenowe, zwykłą mąkę zastąp mąką z amarantusa albo mieszanką 75 g mąki ryżowej i 75 g mąki bezglutenowej.
    Ciasteczka można przechowywać w szczelnym pojemniku do 5 dni.




Brak komentarzy: